Miles Davisin “So What” on yksi jazzmusiikin ikonisemmista kappaleista, jonka minimalistisen melodian ja vapaasti improvisoivan luonteensa vuoksi se on vaikuttanut sukupolvia muusikoita. Ensimmäisen kerran esitetty Davisin vuonna 1959 julkaistulla albumilla Kind of Blue, “So What” on osoitus modal jazzin pioneerihenkisyydestä ja yhtyyden mahtavasta kemiasta, jota tuolloinen kokoonpano kykeni luomaan.
Kappaleen keskeinen ominaisuus on sen harvinaisen yksinkertainen melodialinja, joka toistuu vain kahdella eri diatonisessa skaalalla (D dorian ja Eb dorian). Tämä minimalistisuus antaa soittajille valtavan vapauden improvisoida harmonisten rajoitteiden puuttumisesta johtuen. Tuloksena syntyy musiikki, joka on samanaikaisesti rakenteellinen ja spontaani, melodisesti kiehtova ja rytmisesti hypnoottinen.
“So What” aloitetaan John Coltranen ikonista tenorsaksofonin introlla, joka etenee hitaasti ja meditatiivisesti. Sen jälkeen Davis astuu esiin trumpettillaan, luoden melodiajoonia, jotka kietoutuvat ja soljuvat yhdessä Coltranen saksofonilla. Kontrabassisti Paul Chambers ja rumpali Jimmy Cobb luovat taustalle vakaana pysyvän rytmin, joka antaa soittajille tilaa levittäytyä musiikillisesti.
Improv isoa “So Whatin” sydän. Kukin muusikko tuo esiin omat persoonallisuutensa ja taitonsa, luoden dynaamisia vuorovaikutuksia ja yllättäviä kierteitä musiikin rakenteessa. Davisin trumpettisoolot ovat tunnetuimpia – ne ovat täynnä herkkää melodian etsintää ja vahvoja improvisointimahdokkaita. Coltrane puolestaan on tunnettu rohkeista sointuhypyistään ja lähes spirituaalisesta soittotyylissään.
“Kind of Blue” - Albumin Konteksti: Jazzin Murroskohta
“So What” syntyi “Kind of Blue” -albumilla, joka on yksi jazzmusiikin myydyimmistä albumeista ja jonka vaikutus on ollut valtavaa koko genreen. Davis oli tuolloin etulinjassa musiikillisen kehityksen aallossa – hän halusi irrottautua bebop-jazzin kompleksisuudesta ja löytää uutta ilmaisumuodon rauhallisempaa ja bluesimpiä sävyjä korostavampaa versiota.
Modal jazzin ideat, joita “Kind of Blue” edustaa, perustuvat diatonisen skaalan (tai moodi) käyttöön melodisena pohjana sen sijaan että vahvasti rajoitettaisiin sointukulkuja. Tämä antoi soittajille suurempaa vapautta improvisoida ja luoda monimutkaisempia melodisiä rakenteita.
“Kind of Blue” -albumi äänitettiin vain kahdessa päivässä New Yorkin Columbia Recording Studiosilla, mikä oli tuolloin erittäin nopeaa jazz-äänityksille. Tästä huolimatta albumin musiikki on täynnä syvyyttä ja spontaaneutta. Albumin tuottaja Teo Macero oli tärkeä tekijä “Kind of Blue” -albumin luomisessa – hän ymmärsi Davisin visiota ja antoi soittajille tilaa improvisoimaan ja kehittämään ideoitaan studiossa.
“So What” - Yhä Ajankohtainen
“So What” on edelleen yksi jazzmusiikin kuuluisimmista kappaleista. Sitä on soinut radioissa ja televisiossa vuosikymmenten ajan, ja se on osa lukemattomia konserttiohjelmia ja soittolistoja ympäri maailman. Kappaleesta on tehty myös lukuisia versioita muiden artistien toimesta, mikä osoittaa sen kestävää vetovoimaa ja monipuolisuutta.
“So What” -kappaleen analysointi paljastaa sen vahvat puolet: yksinkertainen melodia, joka on samalla syvä ja monimielinen; vapauden ja spontaanisuuden antava harmoninen rakenne; ja neljän taitavan muusikon ylivertainen kemia. “So What” on todellinen jazzklassikko, joka innoittaa kuuntelijoita sukupolvelta toiselle ja tuo mieleen musiikin taianomaisen kyvyn yhdistää ihmisiä ja luoda tunteita.
Taulukko: “So What” - Muusikot:
soittaja | instrumentti |
---|---|
Miles Davis | trumpet |
John Coltrane | tenorsaksofoni |
Paul Chambers | kontrabasso |
Jimmy Cobb | rummut |